» » Відбувся семінар-круглий стіл «Наука як соціокультурний феномен»

Відбувся семінар-круглий стіл «Наука як соціокультурний феномен»

Дата: 27-02-2013, 15:12 | Автор: доцент кафедри філософії та політології Шумка Михайлина Леонівна

Наука є основою всякого прогресу, що полегшує життя людства і зменшує його страждання. 

Склодовська-Кюрі М.

 

У читальному залі наукової бібліотеки ТНЕУ 26 лютого 2013 року відбувся семінар-круглий стіл в рамках програми курсу «Основи наукових досліджень». Робочою групою семінару були студенти факультету фінансів група ФО-11, керівник семінару-круглого столу – доцент кафедри філософії та політології Шумка Михайлина Леонівна. Семінар-круглий стіл присвячений темі: «Наука як соціокультурний феномен». 

 

У програмі семінару-круглого столу були заявлені такі проблемні питання:

1.Наука та її місце у сучасному світі 

2.Історичні аспекти ґенези науки.

3.Інноваційний та інформаційний прорив сучасної науки. 

4.Роль наукового керівника у процесі становлення майбутнього вченого.

5.Розвиток студентської науки – пріоритетний напрям для держави.

6.Студентські наукові об’єднання як засіб самовизначення та самореалізації.

 

До роботи семінару-круглого столу було запрошено: Т.В. Гончарук – доктора філософських наук, професора, завідувача кафедри філософії та політології ТНЕУ; І.С. Гуцала – доктора економічних наук, професора, декана факультету фінансів; Г.Л. Монастирського – доктора економічних наук, професора кафедри державного і муніципального управління, голова Ради молодих вчених ТНЕУ; О.С. Заклекту-Берестовенко – кандидата економічних наук, доцента кафедри податків та фіскальної політики; В.І.  Письменного - начальника науково-дослідної частини ТНЕУ; О.В.  Коваль – голову Студентського наукового товариства ТНЕУ; В.В. Гриськів – зав. інформаційно-бібліографічним відділом наукової бібліотеки ТНЕУ; С.М. Голду – зав. читальним залом, а також студентів факультетів фінансів та економіки та управління. 

 

Висвітлення ролі та значимості науки на сучасному етапі студенти подали у змістовних доповідях: Погляд на науку як на соціокультурний феномен – І. Поливода (гр.ФО-11); Історичний аспект генези науки – І. Романець (гр. ФО-11); Інтегральна характеристика науки в певну епоху – Ю. Босак (гр. ФО-11).

 

З вітальним словом до учасників семінару-круглого столу звернулася Голда Світлана Миколаївна – завідувач читальним залом. 

 

«Щоб набути статусу постулату картини світу чи принципу, що виражають нові ідеали і норми пізнання, будь-яка наукова ідея повинна пройти процедуру філософського обґрунтування. Тому перед вибором теми наукового досліджень, котре передбачене програмою курсу «Основи наукових досліджень», є обов’язковим звернутися до філософських засад, поцікавитися також проблематикою кафедри філософії та почути поради від професорсько-викладацького колективу», - сказала д.філос.н., професор, завідувач кафедри філософії та політології Гончарук Тетяна Вікторівна. 

 

Доцент кафедри податків та фіскальної політики Заклекта-Берестовенко Олена Святославівна відмітила відмітила, що нинішній стан розвитку цивілізації характеризується всезростаючим впливом економічних, політичних, правових, філософських, соціальних та інших наук на розвиток суспільства. Модернізація виробництва, економічне зростання або рецесія, політична стабільність або протистояння політичних угруповань — усе це фактори, що істотно визначають буття науки в системі інших форм суспільної свідомості. Набуті економічні знання допоможуть студентам не тільки добре розбиратися в цій науці, але й використовувати їх у житті. Дуже важливо також навчитися вибудовувати наукове дослідження, виходячи із проблем спеціалізованих кафедр, для того щоби в майбутньому тема, яка була розкрита на низькому рівні змогла розвинутись у курсову, диплому чи магістерську роботу. 

 

Відомий геолог, академік початку 20 століття Микола Іванович Андрусов висловив таку думку: «Наука – це та галузь, де, можливо, більше, ніж у будь-якій іншій галузі людських стосунків, виявляється почуття єдності й братерства, де не існує національності, де вчені всіх країн прагнуть разом до досягнення однієї мети – до пізнання істини. Бувають тут і війни, і ллється чорнило, і через властиву людині слабкість завдаються тяжкі рани взаємному самолюбству, але і в цій війні, можливо, менше, ніж будь-де, відіграють роль національності, і перед спільними інтересами науки зникають кордони держав». Важливим у цій тезі є - прагнення разом до досягнення однієї мети – до пізнання істини. Таке стремління є у енергійного вченого, доктора економічних наук Монастирського Григорія Леонардовича. Григорій Леонардович поділився своїми досягненнями та досягненнями молодих вчених нашого університету.

 

Більшість студентської молоді сприймає науковця як непересічну постать та пов’язує своє зростання (професійне й особистісне) з його індивідуальністю. Саме особистість викладача, ставлення до своєї справи, рівень майстерності зумовлюють у студентів потребу в знаннях, бажання глибоко й досконало вивчати певну дисципліну. Під час безпосереднього контакту викладач впливає на студентів не лише своїми знаннями, а й властивими йому світоглядом, життєвим досвідом, рисами характеру, виявом емоційно-вольової сфери тощо. У продовж роботи семінару-круглого столу було зачитано створений студентами портрет науковця – доктора економічних наук, професора кафедри державного і муніципального управління Монастирського Г.Л. (автор Демчук Наталія, студентка групи УПЕП-11), проведена презентація на тему: «Діти переростають батьків, а учні – учителів» (автори Дмитришин Юлія, Кузів Марта, Десна Олег – студенти групи – ФО-11). 

 

Науково-дослідна частина вузу функціонує для здійснення фундаментальних досліджень та прикладних наукових розробок з пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки. Про науково-дослідну роботу нашого вузу розповів студентам начальник науково-дослідної частини ТНЕУ Письменний Валерій Іванович.

 

Важливу роль у формуванні творчого потенціалу майбутніх науковців відіграє участь студентів в організованій і систематичній науково-дослідній роботі. Науково-дослідна робота студентів - складова професійної підготовки, що передбачає навчання студентів методології і методики дослідження, а також систематичну участь у дослідницькій діяльності, озброєння технологіями і вміннями творчого підходу до дослідження певних наукових проблем. Науково-дослідна робота полягає в пошуковій діяльності, що виражається насамперед у самостійному творчому дослідженні. Така діяльність спрямована на пояснення явищ і процесів, установлення їх зв'язків і відношень, теоретичне й експериментальне обґрунтування фактів, виявлення закономірностей за допомогою наукових методів пізнання. Унаслідок пошукової діяльності суб'єктивний характер "відкриттів" студентів може набувати певної об'єктивної значущості та новизни. Про роботу Студентського наукового товариства ТНЕУ проінформувала Коваль Ольга Володимирівна - голова Студентського наукового товариства ТНЕУ.

 

Сьогодні навчання в Університеті немислиме без належної інформаційної підтримки. Бібліотека була, є і буде місцем звершення навчальних і наукових подвигів. Тому недаремно семінар-круглий стіл проходив в стінах нашої наукової бібліотеки. Тут завжди готові прийти на допомогу Гриськів Валерія Вікторівна - завідувач інформаційно-бібліографічним відділом наукової бібліотеки ТНЕУ, Голда Світлана Миколаївна - завідувач читальним залом та інші працівники наукової бібліотеки Особливої похвали і подяки заслуговує їхня праця у підборі літератури різноманітної тематики, яка служить основою для написання студентський наукових робіт. 

 

Підводячи підсумки семінару-круглого столу, можна стверджувати, що студенти збагатили свої знання про науку, наукову діяльність, їхні виступи та дослідження заслуговують на високі позитивні оцінки. Рішенням семінару-круглого столу можна вважати наступне: всім студентам факультетів фінансів, економіки та управління при вивченні курсу «Основи наукових досліджень» співпрацювати із спеціалізованими кафедрами, Радою молодих вчених, студентським науковим товариством, науково-дослідною частиною та бібліотечним фондом для підготовки до семінарських занять, а особливо під час вибору теми та написання комплексного практичного індивідуального наукового дослідження.