» » Відбулася Науково-практична конференція «Актуальні питання економічної освіти: досвід, потенціал, перспективи»

Відбулася Науково-практична конференція «Актуальні питання економічної освіти: досвід, потенціал, перспективи»

Дата: 19-03-2015, 17:30 | Автор: Відділ інформації та зв'язків з громадськістю

 Вісімнадцятого березня 2015 року з ініціативи ректора Тернопільського національного економічного університету, доктора економічних наук, професора Андрія Ігоровича Крисоватого у залі засідань Вченої ради відбулася Науково-практична конференція «Актуальні питання економічної освіти: досвід, потенціал, перспективи». Науковий захід об'єднав у стінах вищого навчального закладу професорсько-викладацький колектив ТНЕУ, директорів, вчителів-методистів, старшокласників шкіл міста Тернополя й області.

 

Мета конференції – визначення тенденцій розвитку економічної освіти в умовах модернізації українського суспільства, виокремлення шляхів подолання проблем у реалізації економічного навчання та виховання, методичні пошуки ефективних прийомів формування нового економічного мислення учнівської та студентської молоді, підвищення її економічної культури та підготовки до сучасних економічних реалій.

 

Представники наукової спільноти організували роботу за такими напрямами:

 

– аналіз стану сучасної економічної освіти в Україні та світі;

– актуальні проблеми організації економічного навчання та виховання молоді;

– проблеми формування економічної культури сучасної молоді, підвищення рівня її економічного мислення;

– методичні пошуки шляхів удосконалення економічного навчання у вищій та середній школі;

– ознайомлення з передовим досвідом організації та реалізації економічної освіти молоді, його популяризації та застосування;

– ставлення учнівської та студентської молоді до економічної освіти та виховання, пропозиції щодо їх удосконалення та модернізації.

 

Захід розпочався з урочистого внесення слухачами Центру підготовки офіцерів запасу ТНЕУ прапора України та звучання державного гімну. Учасники вшанували хвилиною мовчання Героїв, які поклали своє життя на вівтар єдності й свободи рідного краю. Ведучі урочистого дійства, Оксана Кічак та Юрій Дзюда, наголосили: «Сьогодні, коли скроплена кров'ю своїх синів, зранена, але не скорена Україна мужньо протистоїть ворогу, ми щиро переживаємо за тих, хто ризикуючи власним життям, продовжує захищати нас і наше майбутнє».

 

Пісенні композиції для учасників конференції виконали солісти творчих колективів ТНЕУ: Павло Тютюнник («Мамо, пробач»), Тетяна Шарган («Полинова доля»), Владислав Вальків («Є в тебе все»).

 

«Сучасна економічна освіта в Україні віддзеркалює соціально-економічний стан держави. Забезпечення високоякісної освіти в країні на всіх її етапах є пріоритетним завданням сьогодення», – зазначив ведучий й запросив до вітального слова голову оргкомітету конференції, ректора ТНЕУ, доктора економічних наук, професора А.І. Крисоватого.

 

«Система економічної освіти розвивається надзвичайно стрімко, для неї характерне підвищення економічної культури молоді, її підготовка до сучасних економічних реалій. Пізнати й проаналізувати усі явища та процеси, які відбуваються у суспільстві, складно. Саме тому сьогоднішня зустріч є актуальною, адже завдання педагогів навчити учнів, студентів орієнтуватися у цій системі, правильно виокремлювати пріоритети й чітко прямувати до реалізації поставлених цілей», – підкреслив Андрій Ігорович.

 

У своїй доповіді ректор вищого навчального закладу розповів слухачам про основні парадигми економічної освіти. Наголосивши, що фундаментальними чинниками сучасної економіки є освіта і наука. А.І. Крисоватий запропонував розглянути декілька дефініцій понять «педагогічна парадигма» й «парадигма освіти». Також учасники конференції мали змогу простежити структуру парадигм освіти й визначити їхній понятійний апарат. Ґрунтовно й цікаво професор пояснив суть і особливості чотирьох основних парадигм в історії людства: науково-технократичної, езотеричної, гуманітарної, вітакультурної.

 

«Відповідно до науково-технократичної парадигми учня розглядають, як об'єкт безперервного педагогічного впливу та виконавця чітко визначених соціальних функцій, котрий покликаний засвоювати і відтворювати наукові знання в зовні заданій методичній послідовності. Девізом парадигми є: «Знання – сила!».

 

Генератором і творцем потаємної Мудрості, органом інформаційної взаємодії із Всесвітом, котрий під охоронним впливом Учителя йде і приєднується до незмінної, вічної Істини учня вважають у рамках езотеричної парадигми. Девіз: «Усвідомлення – сила!»

 

Гуманітарна парадигма представляє учня суб'єктом пізнання і соціальної взаємодії, котрий оволодіває багатозначною істиною, стає гуманною особистістю-громадянином у постійному діалозі й полілозі з педагогом у ситуації їхньої вартісно-смислової рівності, послуговуючись девізом «Пізнання – сила!».

 

У рамках вітакультурної парадигми учень є професійним освітянином, тобто учасником організованого культуротворення, котре здійснюється у паритетній співдіяльності та розвивальній взаємодії з учителем та іншими учнями і спричиняє його саморозвитку як суб'єкта, особистості, індивідуальності та універсума. Девіз: «Творення – сила!»

 

Завершуючи доповідь, Андрій Ігорович зазначив: «Освітні парадигми характеризують освіту як складну, відкриту, нелінійну, соціальну систему, соціальний інститут і сферу духовного виробництва».

 

З вітальним словом до учасників науково-практичної конференції звернувся заступник голови Тернопільської обласної державної адміністрації Леонід Олексійович Бицюра: «Освіта – це відповідь на заклики суспільства, вона допомагає протистояти труднощам, реалізувати себе і знайти своє місце у складній системі життєдіяльності держави. Сьогодні в Тернопільському національному економічному університеті відбувається діалог різних ланок освітньої діяльності. І такий діалог зараз на часі, адже ми працюємо в умовах жорсткої конкуренції. Наші учні й студенти повинні бути готовими до викликів, які висуває перед ними завтрашній день. Завдання наукової спільноти – дати їм цю впевненість. Професорсько-викладацький колектив ТНЕУ докладає усіх зусиль для того, щоб їхні випускники були фахівцями високого ґатунку і я гордий тим, що також є випускником цього вищого навчального закладу».

 

Також присутніх привітав заступник голови міста Тернополя Олександр Іванович Смик, наголосивши: «Скільки б ми не говорили теоретично, головне, щоб практично ми дійшли до ефективного результату. Сьогодні ми багато роздумуємо про патріотизм. Я вважаю, що економічний патріотизм – це вміння здобуті знання у відповідний найнеобхідніший момент застосувати на благо рідної держави. Продукування ж цих знань є місією педагогів. Вони є тими, хто живе в сучасності, а будує майбутнє. Це завжди складно».

 

Роботу науково-практичної конференції «Актуальні питання економічної освіти: досвід, потенціал, перспективи» ректор університету розпочав словами великого філософа Гомера: «Якщо ти навчився ходити, це ще не означає, що ти знаєш куди йти. Нашим завданням є спрямувати учня у правильному напрямку».

 

Продовжили роботу пленарного засідання представники освітньої наукової спільноти. Доцент кафедри методики викладання навчальних предметів і освітнього менеджменту Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидат географічних наук Ігор Михайлович Вітенко виступив із доповіддю «Аспекти науково-методичного супроводу діяльності вчителів економіки в умовах упровадження нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».

 

Михайло Романович Лучко, завідувач кафедри обліку в державному секторі економіки та сфері послуг Тернопільського національного економічного університету, доктор економічних наук, професор, розповів присутнім про школу професійної майстерності учнів як основу майбутньої підготовки економістів.

 

«Місце і роль економічної освіти в сучасних закладах м. Тернополя» для слухачів окреслила директор Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу, вчитель-методист Галина Іванівна Литвинюк.

 

Також із доповіддю на тему: «Особливості формування та перспективи розвитку школи економічного профілю» виступив Григорій Володимирович Рибак – директор Тернопільського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – економічний ліцей № 9 ім. Іванни Блажкевич», відмінник освіти України, вчитель-методист.

 

Після невеличкої перерви, під час якої колеги мали можливість поспілкуватися між собою, обмінятися враженнями, пропозиціями, учасники науково-практичної конференції продовжили роботу у форматі секційних засідань.

 

Модератором першої секції «Проблеми і тенденції розвитку економічної освіти в умовах модернізації українського суспільства» була Оксана Миронівна Десятнюк, директор Навчально-наукового інституту інноваційних освітніх технологій ТНЕУ, доктор економічних наук, професор. Упродовж роботи секції виступили з доповідями:

 

– «Найлегший, найшвидший та найдешевший шлях до успіху – навчання», Папіш Іван Іванович – засновник і директор громадської організації «Християнський центр розвитку і підприємництва «Успіх»;

 

– «Економічне виховання як шлях до формування життєвих компетенцій основ економіки», Палига Оксана Володимирівна – директор Тернопільської спеціалізованої загальноосвітньої школи І ступеня повного дня з поглибленим вивченням основ економіки, вчитель-методист;

 

– «Виховання конкурентноздатної особистості в умовах ринкових відносин на уроках основ економіки і в позаурочний час шляхом залучення до проектної діяльності», Антонюк Сергій Михайлович – вчитель економіки Тернопільської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 19, старший вчитель;

 

– «Економічна освіченість – запорука успішної самореалізації молодої людини в суспільстві», Мамус Юрій Володимирович – представник громадської організації «Християнський центр розвитку і підприємництва «Успіх»;

 

– «Можливості розвитку школяра 12-16 років у співпраці з Європейською креативною школою «Унікум»», Цьомко Василь Омелянович – партнер Європейської креативної школи «Унікум», бізнес-тренер;

 

– «Інноваційний міжпредметний зв’язок в системі вивчення предметів економіки і права», Іванюк Інна Володимирівна – директор ТЗОШ №2, вчитель-методист;

 

– «Перспективи економічної дистанційної освіти», Гонтар Тетяна Миколаївна – спеціаліст ННІІОТ ТНЕУ, кандидат історичних наук, доцент.

 

Учасники другої секції «Методичні пошуки шляхів формування нового економічного мислення учнівської та студентської молоді,  її підготовки
до сучасних економічних  реалій» працювати в бібліотеці електронних ресурсів ТНЕУ.

 

Керівник секції, Ігор Михайлович Вітенко, поєднав виступи учасників з тренінгом, який він запропонував використати у робі з учнями шкіл. Завершуючи роботу Ігор Михайлович вручив подяки за ґрунтовні доповіді:

 

– «Організація економічної освіти у загальноосвітньому навчальному закладі з метою формування економічної культури та мислення учнів», Водовіз Ольга Володимирівна – вчитель економіки Тернопільського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І–ІІІ ступенів-економічний ліцей  № 9 імені Іванни Блажкевич», старший вчитель;

 

– «Формування практичних вмінь і навичок на уроках економіки шляхом використання сучасних інтерактивних технологій», Криховець-Хомяк Лілія Ярославівна – вчитель економіки Тернопільської Української гімназії ім. І. Франка;

 

– «Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках економіки через використання інноваційних технологій», Басок Тамара Григорівна – вчитель економіки НВК «Лановецька ЗОШ I-III ступенів №1 – ліцей»;

 

– «Формування економічних компетенцій  учнів при вивченні економіки шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій», Козачук Оксана Олексіївна – вчитель економіки Кременецького ліцею імені Уласа Самчука;

 

– «Основи економіки у початковій школі: реалії, перспективи», Онищук Тетяна Петрівна – вчитель-методист Тернопільського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – медичний ліцей №15».

 

У рамках роботи третьої секції «Підвищення рівня економічної культури
старшокласників та підготовка їх до викликів трансформаційної економіки» проводилася ділова гра для старшокласників «Мій перший бізнес-план».

 

Модераторами виступили Наталія Володимирівна Навольська, доцент кафедри економіки підприємств і корпорацій, кандидат економічних наук та Оксана Степанівна Білан, доцент кафедри економіки підприємств і корпорацій, кандидат економічних наук.

 

Також для старшокласників була організована екскурсія студмістечком ТНЕУ. Директор музею історії університету Віталій Григорович Михайлиця розповів гостям про досягнення вищого навчального закладу, професорсько-викладацький колектив університету та запропонував відвідати бібліотеку університету.

 

Приємно відзначити, що більшість молодих людей ствердно сказали, що вони мають намір навчатися у Тернопільському національному економічному університеті!